Herbert Austin

Herbert Austin

Austin front

Herbert Austin 

       

Geboren op 8 november 1866. Hij  kreeg de titel Sir nam zitting in het parlement en overleed in 1941. In 1951 vond de belangrijke fusie plaats met de Austin en de Nuffield organisatie - die de Morris Commercial trucks produceerde -   ontstond de British Motor Corperation.

Omstreeks 1955 gingen  Austin en Morris  dezelfde modellen bouwen. Er kwam een nieuwe modellenlijn met frontstuurcabines van de Willenhall Motor Radiator Co. uit.

                              Een Bedford

Er kwam een nieuwe  lijn 1,5 - 4  en 5-tons  truck modellen uit.

Het model leek erg veel op de Bedford  trucks 

Ze hadden dan ook de naam :   

 

       “Birmingham Bedford”

 

 Austin duidde de wagens aan als  K model.

In de tweede wereldoorlog werden grote aantallen

van deze wagens als legertruck geproduceerd.

Na de oorlog bleef de ‘ K ‘ lijn vrijwel ongewijzigd in productie, maar in 1950 kwam er een fraai nieuw model  op de markt de:

               Loadstar

 

De Austin-Loadstar werd ook geleverd met 

              Perkins dieselmotor.

De Austin Motor Co. Ltd. werd  in 1908 opgericht. Herbert Austin werkte bij Wolseley. In 1905  richtte hij zijn eigen automerk op onder de merknaam:  Austin.  Met in 1906 een productie van 100 automobielen , in 1910 maakte hij  al 1000  personenauto’s! Austin  ging ook over op de productie van lichte bedrijfswagens. In  1913 kwam Austin met de éérste truck uit, een 2 à 3 tonner met een vreemde constructie, de radiateur was achter de  29 pk sterke  vier cilinder benzinemotor geplaatst – een opstelling die destijds ook bij  Renault en Mack gangbaar was. De achterwielen werden aangedreven via vier versnellingen met aparte aandrijfassen op beide wielen. Er werden ongeveer 2000 van deze trucks gebouwd, daarna trok Austin zich tot 1939  uit de truckproductie terug.

Austin Loadstar

Een nieuw ontwerp van  Austin-Morris  [BMC]  was de FG-serie.

 

Uitgerust met een 4 cilinder dieselmotor en laadvermogens van 1 tot 4 ton. Deze trucks waren uitgerust met  nieuwe cabines waarvan de portieren in de achterste hoeken waren geplaatst. Dit zou de veiligheid ten goede te komen, maar bij het uitstappen moest men juist extra op het verkeer letten! Men stapte te gemakkelijk uit!  De deur kon altijd geopend worden, ook tijdens het rijden! De FGK-100 was voorzien van een 6 cilinderdieselmotor, om deze te plaatsen werd de truck voorzien van een neusje.

Austin / Morris FGK truck

Austin en Morris

        Motoren

Morris FGK 100 truck

Er werden eigen  BMC dieselmotoren ingebouwd: de grootste  was de 5,1 liter 105 pk zescilinder

Deze was bestemd voor de in 1955 uitgebrachte 701,  7 tonner. 

Later kwam hiervan een 5,7 liter 120 pk uit.

Deze 120 PK  5,7 ltr werd als underfloormotor in de FJK serie gebouwd.

Austin 6 ciinder dieselmotor

  Austin/Morris    5,7 Ltr 120 PK underfloor dieselmotor

In 1961 werd de nieuwe BMC truckfabriek 

                             in de Schotse stad Bathgate geopend

 In 1964 kwam men met een nieuw model uit een:

                              F J K  

 

de éérste Britse truck met een kantelcabine.

Na de fusie in 1968 met ; Leyland Motor Corporation  kwamen alle modellen van  Austin en Morris op de markt onder de merknaam:   

                                                           B M C

                Vanaf 1970 kwam het merk van BMC op de markt met de naam  : 

                                 Leyland  redline  

 

 

                                          FJK met Kantelcabine